copertina

13 - Choreutika. Performing and Theorising Dance in Ancient Greece, edited by Laura Gianvittorio, 2017, pp. 252 con figure in bianco/nero n.t.

BIBLIOTECA DI «QUADERNI URBINATI DI CULTURA CLASSICA»
Collana fondata da Bruno Gentili, diretta da Paola Bernardini e Carmine Catenacci
Cm. 17,7 x 25

Fabrizio Serra editore, Pisa · Roma

In ancient Greece the art of the Muses (mousike) combined word, music and dance; dance was a central component of cultural and of civic, religious and social life. Despite this, few studies have been carried out on the subject. It is not hard to understand one of the main reasons for this void, namely the considerable difficulty in reconstructing a performing art form which we only know through its reflections on literary texts, figurative works and theoretical reflections. Nevertheless it is important to tread new research paths on the topic: to highlight the main aspects only, dance in its various forms marks with public value the fundamental steps in the lives of individuals, such as the passage to a different age group, marriage and death. As an essential element of the ritual dimension, dance accompanied festivities and public occasions, such as celebrations to honour the gods and heroes, to praise athletic and military victories and to mark the agricultural calendar and other work activities. This book represents a valid and original contribution to the analysis of dance aspects between the archaic period and the end of the classical age, focusing above all from on the relations with poetry and ancient theoretical reflection. The authors introduce an inter-disciplinary discourse which provides both a good overview of different perspectives (methodological, historical-literary, lexical, religious and philosophical) and punctual, innovative interpretations of specific texts, seen in the light of the most recent critical acquisitions.

Nell'antica Grecia l'arte delle Muse (mousike) univa la parola, la musica e la danza; la danza era una componente centrale della cultura e della vita civile, religiosa e sociale. Nonostante questo, sono stati condotti pochi studi sull'argomento. Non è difficile capire una delle ragioni principali di questo vuoto, vale a dire la notevole difficoltà nella ricostruzione di una forma d'arte che conosciamo solo attraverso le riflessioni sui testi letterari, sulle opere figurative e sulle riflessioni teoriche. Tuttavia è importante percorrere nuove vie di ricerca sull'argomento: per evidenziare solo gli aspetti principali, la danza nelle sue varie forme dà valore pubblico ai passi fondamentali della vita degli individui, come il passaggio a una diversa età, il matrimonio e la morte. Come elemento essenziale della dimensione rituale, i balli hanno accompagnato feste e occasioni pubbliche, come le celebrazioni per onorare gli dei e gli eroi, per lodare le vittorie atletiche e militari e per segnare il calendario agricolo e altre attività lavorative. Questo libro rappresenta un valido e originale contributo all'analisi dei vari aspetti della danza tra il periodo arcaico e la fine dell'era classica, concentrandosi soprattutto sui rapporti con la poesia e l'antica riflessione teorica. Gli autori introducono un discorso interdisciplinare che fornisce una buona panoramica delle diverse prospettive (metodologiche, storico-letterarie, lessicali, religiose e filosofiche) e puntuali, innovative interpretazioni di testi specifici, visti alla luce delle più recenti acquisizioni critiche.

Contents: Foreword by Carmine Catenacci. Contributors. Acknowledgements. 1. Laura Gianvittorio, Introduction. Ancient dance as a research topic. Part one: performing choral dance: texts and contexts: 2. Frederick G. Naerebout, Moving in unison. The Greek chorus in performance; 3. Patrick J. Finglass, Dancing with Stesichorus; 4. Laura Gianvittorio, A dance of death. Evidence about a tragic dance of mourning; 5. Eric Csapo, Imagining the shape of choral dance and inventing the cultic in Euripides' later tragedies. Part two: elements of ancient dance theory: 6. Sophie Marianne Bocksberger, Dance as silent poetry, poetry as speaking dance: the poetics of orchesis; 7. Eleonora Rocconi, Moving the soul through the immovable: dance and mimesis in fourth-century Greece; 8. Stefan Hagel, Language and dance: a non-Platonising view; 9. Anastasia-Erasmia Peponi, Aristotle's definition of dance.

Composto in carattere Serra Garamond.
Legatura in brossura con copertina in cartone Murillo Fabriano Blu Navy con impressioni in oro. Legatura in tela. Sovraccoperta in cartoncino Ingres Fabriano cenere con stampa a due colori

Brossura / Paperback: Euro 78.00 Acquista / Buy

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ISBN: 978-88-6227-950-5
ISBN Rilegato: 978-88-6227-951-2
E-ISBN: 978-88-6227-952-9
ISSN: 1828-8677
SKU: 3198

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