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copertina

Shakespeare’s Narrative Modes, 2020, pp. 112 (XIX, 2020)

FICTIONS · FASCICOLI MONOGRAFICI

Fabrizio Serra editore, Pisa · Roma

«Narrative art takes many different forms: drama is one of those forms […] and Shakespeare is one of the great narrative artists». Barbara Hardy’s celebratory words about Shakespeare’s narrative talent define his – and his dramatic characters’ – relationship with storytelling. If one embraces Harold Bloom’s well-known bardocentric paradigm that Shakespeare contributed to the «invention of the human», the binomial ‘Shakespeare and storytelling’ seems to plunge its roots in the very heart of the writer’s dramatic universe. Starting from these assumptions, it is worth noticing that the Shakespearean canon encompasses disparate forms of narrating: memory, fantasy, report, dream, daydream, truth-telling, lying, slander, boast, confession, confidence, gossip, rumour, news and messages. A wide range of these forms are analyzed in this issue of «Fictions», whose approach to Shakespeare and storytelling employs a number of different hermeneutical methodologies, thus depicting a multi-layered canvas of ‘narratives within the plays’. The articles cover multiple aspects of Shakespeare’s narrative modes, thus offering a thorough examination of unexplored case studies and presenting new and interesting readings of some of Shakespeare’s best-known narrations within his plays.

«L'arte narrativa assume molte forme diverse: il dramma è una di quelle forme […] e Shakespeare è uno dei grandi artisti narrativi». Le parole celebrative di Barbara Hardy sul talento narrativo di Shakespeare definiscono il suo rapporto con la narrazione, e quello dei suoi personaggi drammatici. Se si abbraccia il noto paradigma bardocentrico di Harold Bloom secondo cui Shakespeare ha contribuito all'«invenzione dell'umano», il binomio ‘Shakespeare e narrazione’ sembra affondare le sue radici nel cuore dell’universo drammatico dello scrittore. Partendo da questi presupposti, vale la pena notare che il canone shakespeariano racchiude forme disparate di narrazione: memoria, fantasia, relazione, sogno, sogno ad occhi aperti, verità, menzogna, calunnia, vanto, confessione, fiducia, pettegolezzi, dicerie, notizie e messaggi. Una vasta gamma di queste forme è analizzata in questo numero di «Fictions», il cui approccio a Shakespeare e alla narrazione impiega una serie di metodologie ermeneutiche diverse, rappresentando così una tela a più strati di ‘narrazioni all'interno delle opere teatrali’. Gli articoli coprono molteplici aspetti delle modalità narrative di Shakespeare, offrendo così un esame approfondito di casi di studio inesplorati e presentando letture nuove e interessanti di alcune delle narrazioni più note di Shakespeare all'interno delle sue opere.

Sommario: Preface. Silvia Bigliazzi, Focalizing Drama: Notes on Point of View in Shakespeare; Fabio Ciambella, Narratological Insights and Stylistic Perspectives in Shakespeare’s Shipwreck Accounts; Roger Holdsworth, Shakespeare, Jonson, Middleton, and the Strange Inner Life of the Imaginary Cuckold; David Lucking, To Tell Whose Story ? Narrative Identity and its Discontents in Shakespeare; Iolanda Plescia, Telling and Foretelling in Troilus and Cressida; Richard Wilson, «Like the Old Tale, my Lord»: Shakespeare’s Bluebeard. Biographical sketches.

Composto in carattere Serra Dante.
Formato 17 x 24. Legatura in brossura pesante con copertina in cartoncino Murillo Fabriano castagna con stampa a due colori.

Brossura / Paperback: Euro 125.00 Acquista / Buy

ISBN: 978-88-3315-248-6
ISSN: 1721-3673
SKU: 3518

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